Gemeen spel
Handleiding
Veel ouders hebben geen inzicht in de sociale media-activiteiten van hun kinderen, terwijl dit wel heel belangrijk is. Als ouders betrokken zijn, kan pesten immers beter worden voorkomen. Daarom gaan jullie een handleiding maken voor ouders over jullie sociale mediagedrag.
Bedenk eerst welke apps het meest worden gebruikt in jullie klas en maak hiervan een lijst op het bord. Verdeel de apps over groepjes van twee of drie leerlingen.
Maak met je groepje een handleiding voor jullie app op een A3-poster. Gebruik tekst én beeld voor julie handleiding, bijvoorbeeld door een stripverhaal over de app te maken of beelden uit de app na te tekenen en van commentaar te voorzien. Zorg ervoor dat de volgende zaken op je poster worden uitgelegd:
- Hoe de app eruit ziet.
- Hoe de app werkt.
- Hoe een persoonlijk profiel eruit ziet.
- Hoe je op elkaar kunt reageren.
- Wat voor posts veel likes krijgen en waarom.
- Hoe je je privacy kunt beschermen.
- Wat je wel en niet moet doen om het contact gezellig en vriendelijk te houden.
Hang alle posters naast elkaar op in de klas. Laat ze zien aan je ouders, zodat ze op de hoogte kunnen blijven!
Achtergrondinformatie
Pesten is van alle tijden. In de hele geschiedenis van de mensheid zijn voorbeelden te vinden van mensen die werden buitengesloten, getreiterd of bespot. Lange tijd werd hier niets aangedaan. Pas aan het einde van de vorige eeuw kwam er veel aandacht voor het pesten en vonden mensen dat er tegen opgetreden moest worden.
De gevolgen van pesten kun je immers je leven lang met je meedragen. Je kunt gaan geloven wat de pesters zeggen, waardoor je zelfvertrouwen een flinke deuk oploopt. Of je durft niets meer te zeggen uit angst om uitgelachen te worden. Somberheid en depressie liggen op de loer.
Door internet en sociale media zijn er hele nieuwe manieren van pesten ontstaan, zoals het sturen van dreigberichten of dreigmails, of het telkens weer uitschelden of belachelijk maken van iemand via Facebook of Twitter.
Ook komt het voor dat iemand wordt buitengesloten in een WhatsApp-groep of dat hij of zij juist allerlei kwetsende berichten krijgt via WhatsApp. Daarnaast stelen pestkoppen weleens een wachtwoord van iemand om een nep-account mee aan te maken of zetten ze privéfoto’s van iemand anders op internet.
Door de anonimiteit en de afstand die internet biedt, is cyberpesten soms harder dan echt pesten. De pesters zien de lichamelijke en emotionele reactie van het slachtoffer niet. Daardoor kunnen de pesters zich nog minder inleven in de gevoelens van het slachtoffer en durven zij meer.
Het is geen verrassing dat cyberpesten iemands leven behoorlijk zuur kan maken. Iemand kan bang zijn om naar de plek te gaan waar de pesters ook zijn, wat vaak de school is.
Het komt dikwijls voor dat het slachtoffer aan niemand durft te vertellen wat er aan de hand is. Terwijl dit juist heel belangrijk is. Op school is er vaak een pestprotocol en een vertrouwenspersoon naar wie je toe kunt gaan.
Ook ouders spelen een belangrijke rol bij het signaleren en voorkomen van cyberpesten. Als kinderen hun ouders in vertrouwen kunnen nemen over hun online activiteiten, kunnen ze samen praten over de manier waarop je met elkaar omgaat en hoe je je privacy beschermt. Op die manier kan pesten sneller worden opgemerkt of zelfs worden voorkomen.
SIRE voerde hier in 2006 al een campagne voor, waarbij ze ouders opriepen mee te kijken op chatsites. De getoonde afbeelding is een poster uit deze campagne.