home wat is beeldkraken nieuwsbrief blog contact
module overzicht
Vakgebieden
filters

Vet spijt!

C
CKV |
G
geschiedenis |
M
maatschappij |
N
Nederlands

Denkwolk


Onderaan de afbeelding staan een paar zinnen geschreven. Ze gaan over wat het meisje op de poster, Jolande, denkt en voelt nadat ze wakker is geworden in een vreemd bed. Waar zou ze nog meer aan denken?

 

Verplaats je in het meisje dat je op de afbeelding ziet en bedenk wat er op dit moment in haar hoofd omgaat. Teken twee of drie denkwolken en schrijf op wat er volgens jou door Jolande wordt gedacht. Gebruik maximaal tien woorden per denkwolk. 

Achtergrondinformatie


Door het gebruik van drank voel je je minder geremd en reageer je eerder op impulsen. Je zoekt sneller je grenzen op, waardoor je bijvoorbeeld ineens de sterren van de hemel danst, terwijl je nuchter het liefst met een boog om de dansvloer loopt.

 

Het drinken van alcohol kan ook betekenen dat je de grenzen van jezelf en van anderen overschrijdt. Je gaat bijvoorbeeld sneller op de vuist als er iets lelijks tegen je wordt gezegd of je duikt in bed met iemand die je maar amper kent en eigenlijk helemaal niet zo aantrekkelijk vindt. Deze acties kunnen je later een gevoel van spijt geven.

 

Om jongeren te beschermen tegen de gevolgen van drank hield het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport tussen 1986 en 1998 een alcoholvoorlichtingscampagne genaamd ‘Drank maakt meer kapot dan je lief is.’ Deze campagne werd verspreid met affiches waarin de vraag centraal stond: 'Ben jij sterker dan drank?'

 

De voorlichtingscampagne was met name gericht op jongeren. Ze had als doel jongeren bewust te maken van de gevaren van alcohol, bijvoorbeeld tijdens het uitgaan.

 

De negatieve gevolgen van drankgebruik werden in de campagne vastgelegd in pakkende beelden en teksten, zoals op dit affiche uit 1997, waarin Jolande, een meisje van 17 jaar oud, spijt betuigt van een avondje stappen waarbij te veel drank in spel was.