home wat is beeldkraken nieuwsbrief contact inloggen
proefles aanvragen module overzicht
Vakgebieden
filters

Uit de mode

C
CKV |
G
geschiedenis |
M
maatschappijleer |
N
Nederlands

Subcultuur


Na de Tweede Wereldoorlog beleeft Europa een sterke economische groei. Jongeren krijgen meer geld te besteden en willen zich losbreken van de tradities en gewoontes van hun ouders. De eerste jeugdculturen ontstaan. Bij deze jeugdculturen horen nieuwe kledingstijlen waarmee de jongeren zich willen onderscheiden van de rest.

 

Als een grote groep jongeren dezelfde kleding draagt, naar dezelfde muziek luistert en dezelfde normen en waarden deelt kan er een jeugdsubcultuur ontstaan. Door de jaren heen zijn er een hoop van deze jeugdsubculturen geweest. Sommige zijn ondertussen alweer verdwenen en andere bestaan nog steeds of komen steeds terug.

 

Kwartet

Met een groep van vijf leerlingen gaan jullie een kwartet maken, waarbij elke leerling verantwoordelijk is voor één set kaarten. Iedere leerling gaat met een eigen subcultuur aan de slag en maakt hierbij vier kaarten. Op elke kaart staat een andere categorie, namelijk:

 

  • Het land waar het ontstaan is.
  • De tijdsperiode waarin de subcultuur ontstaan is.
  • De bijbehorende muziek.
  • De bijbehorende kledingstijl.

 

Zorg ervoor dat de set die jullie maken ook samen een mooi geheel wordt. Spreek de vormgeving af en bepaal hoe de achterkant van de kaarten eruit komt te zien. Om je op weg te helpen staan hieronder alvast een paar voorbeelden van jeugdsubculturen, maar je mag natuurlijk je eigen ideeën gebruiken.

  • Hippie
  • Nozem
  • Gabber
  • Gothic

Laat de kaarten aan jullie klasgenoten zien. Zijn er andere groepjes die voor dezelfde subculturen hebben gekozen?

Achtergrondinformatie


Kleding wordt al duizenden jaren gedragen. Niet alleen om het naakte lichaam te bedekken maar ook als bescherming tegen de verschillende weersinvloeden. Door de eeuwen heen zijn de kleren die mensen dragen veel veranderd. Vaak zie je aan de kleding die de mensen droegen welke denkbeelden ze hadden in die tijd.

 

Zo kun je aan de garderobe van de elite rond 1850 duidelijk zien welke rollen er waren weggelegd voor mannen en vrouwen. Mannen waren in die tijd het hoofd van het gezin en verantwoordelijk voor het inkomen. Ze droegen in die tijd degelijke, donkere en onkreukbare kleding.

 

Dames van stand hoefden zich in die tijd alleen maar bezig te houden met het baren van kinderen en mooi zijn. De nauwsluitende jurken en strakke korsetten die zij droegen waren onpraktisch en gaven maar weinig bewegingsvrijheid.

 

De industriële revolutie, die in Nederland in de tweede helft van de 19e eeuw opkwam, zorgde voor grote veranderingen. De confectiekleding deed zijn intrede, wat betekende dat kleding voortaan in standaardmaten voor een groot publiek gemaakt kon worden. Langzamerhand konden steeds meer mensen een broek, jurk of trui uit de winkel veroorloven.

 

Modetrends volgden elkaar in deze periode steeds sneller op. Dit had voor een deel te maken met het feit dat de lagere klassen de hogere klassen probeerden te imiteren om zo hun status een beetje op te krikken. De dames en heren van de elite bedachten dan weer nieuwe manieren om zich te onderscheiden.


Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden de mannen naar het front gestuurd en namen de vrouwen hun taken over. Toen de oorlog was afgelopen, wilden de vrouwen hun nieuwe vrijheden graag behouden; ze wilden meedoen in de maatschappij en stemrecht krijgen. Bij deze nieuwe ideeën over de rol van de vrouw, paste de traditionele kleding niet meer. Er kwam vraag naar praktische, comfortabele kledingstukken waarin vrij bewogen kon worden.

 

De tweede feministische golf volgde in de jaren ’60 van de vorige eeuw. Baas zijn over je eigen lichaam kwam centraal te staan. De kleding die vrouwen droegen werd steeds korter. De minirok werd geïntroduceerd.

 

Je kunt je misschien wel voorstellen dat de mensen op de afbeelding diep geschokt zouden zijn als een dame in hun coupé een minirok zou dragen. Op de getoonde afbeelding zie je immers dat een ontblote enkel eind negentiende eeuw al zorgde voor verontwaardigde en verbaasde gezichten.

 

De titel van de getoonde afbeelding is 'Zedenverwildering anno '97' en het bijschrift luidt 'Maar Adèle, kind... je bent bijna naakt!' De afbeelding is gemaakt door kunstenaar Leo Jordaan in 1930.