home wat is beeldkraken nieuwsbrief contact
module overzicht
Vakgebieden
filters

Vet spijt!

C
CKV |
G
geschiedenis |
M
maatschappij |
N
Nederlands

Regel van derden


Kijk nog eens naar de foto van Jolande en let dan vooral op de composite. De fotograaf heeft hier goed over nagedacht. Hij heeft ervoor gezorgd dat Jolande groter in beeld is te zien, zodat ze op de voorgrond lijkt te treden. De jongen is juist meer op de achtergrond te zien, waardoor hij minder opvalt. Daarbij heeft hij het meisje links op de foto geplaatst.

 

Als je twee verticale lijnen en twee horizontale lijnen op de foto tekent, dan krijg je negen vakken van gelijke grootte. Zie het voorbeeld hieronder.

 

 

Je ziet dat het hoofd van het meisje bij de linker verticale lijn is, in de buurt van een kruispunt. Het glas bier zie je bij een ander kruispunt. Wanneer een aandachtspunt in een foto op of rond één van de vier kruispunten van de lijnen valt, wordt een foto vaak interessanter. Dit noemt men de regel van derden.

 

Maak nu samen met een klasgenoot zelf een serie foto's waarbij de compositie het belangrijkst is. Oefen net zolang met de regel van derden totdat je een boeiende foto hebt gemaakt die aan die compositieregel voldoet.

 

Druk deze foto op een kleurenprinter af en wissel 'm uit met een ander tweetal. Trek vervolgens twee verticale en twee horizontale lijnen op de foto die je hebt gekregen en verdeel deze hiermee in negen gelijke vlakken. Beoordeel tenslotte of er goed gebruik is gemaakt van de regel van derden.  

Achtergrondinformatie


Door het gebruik van drank voel je je minder geremd en reageer je eerder op impulsen. Je zoekt sneller je grenzen op, waardoor je bijvoorbeeld ineens de sterren van de hemel danst, terwijl je nuchter het liefst met een boog om de dansvloer loopt.

 

Het drinken van alcohol kan ook betekenen dat je de grenzen van jezelf en van anderen overschrijdt. Je gaat bijvoorbeeld sneller op de vuist als er iets lelijks tegen je wordt gezegd of je duikt in bed met iemand die je maar amper kent en eigenlijk helemaal niet zo aantrekkelijk vindt. Deze acties kunnen je later een gevoel van spijt geven.

 

Om jongeren te beschermen tegen de gevolgen van drank hield het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport tussen 1986 en 1998 een alcoholvoorlichtingscampagne genaamd ‘Drank maakt meer kapot dan je lief is.’ Deze campagne werd verspreid met affiches waarin de vraag centraal stond: 'Ben jij sterker dan drank?'

 

De voorlichtingscampagne was met name gericht op jongeren. Ze had als doel jongeren bewust te maken van de gevaren van alcohol, bijvoorbeeld tijdens het uitgaan.

 

De negatieve gevolgen van drankgebruik werden in de campagne vastgelegd in pakkende beelden en teksten, zoals op dit affiche uit 1997, waarin Jolande, een meisje van 17 jaar oud, spijt betuigt van een avondje stappen waarbij te veel drank in spel was.