home wat is beeldkraken nieuwsbrief contact
module overzicht
Vakgebieden
filters

Vet spijt!

C
CKV |
G
geschiedenis |
M
maatschappij |
N
Nederlands

Drooglegging


Van 1920 tot 1933 was er in de Verenigde Staten sprake van een verbod op het gebruik en de verkoop van alcohol. Dit noemt men de ‘drooglegging’.

 

Iedereen had een andere kijk op deze drooglegging. Sommigen waren vóór, zoals de progressieve protestantse groep Anti Saloon League. Anderen waren tegen, zoals de eigenaren van brouwerijen. Op straat was de drooglegging het begin van illegale handel, kroegen en stokerijen.

 

Stel je voor dat je ten tijde van de drooglegging in een Amerikaanse stad woonde. Je hebt een duidelijke mening over het algehele verbod op alcohol en daarom schrijf je een ingezonden brief naar de buurtkrant. In deze brief - van ongeveer 500 woorden - vertel je wat de drooglegging betekent voor de buurt waarin je woont.

 

Je mag hierbij best het één en ander verzinnen, maar zorg wel dat hetgeen je opschrijft gebeurt zou kúnnen zijn. Je moet dus eerst wat lezen over de drooglegging en welke gevolgen deze had, bijvoorbeeld in de onderstaande artikelen:

 

Drooglegging in de V.S.

 

De Amerikaanse drooglegging

 

Alcoholverbod

 

Steek je mening niet onder stoelen of banken, maar schrijf in heldere en duidelijke taal op of je vóór of tegen het alcoholverbod bent. Lees na afloop je brief voor aan de rest van de klas. 

Achtergrondinformatie


Door het gebruik van drank voel je je minder geremd en reageer je eerder op impulsen. Je zoekt sneller je grenzen op, waardoor je bijvoorbeeld ineens de sterren van de hemel danst, terwijl je nuchter het liefst met een boog om de dansvloer loopt.

 

Het drinken van alcohol kan ook betekenen dat je de grenzen van jezelf en van anderen overschrijdt. Je gaat bijvoorbeeld sneller op de vuist als er iets lelijks tegen je wordt gezegd of je duikt in bed met iemand die je maar amper kent en eigenlijk helemaal niet zo aantrekkelijk vindt. Deze acties kunnen je later een gevoel van spijt geven.

 

Om jongeren te beschermen tegen de gevolgen van drank hield het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport tussen 1986 en 1998 een alcoholvoorlichtingscampagne genaamd ‘Drank maakt meer kapot dan je lief is.’ Deze campagne werd verspreid met affiches waarin de vraag centraal stond: 'Ben jij sterker dan drank?'

 

De voorlichtingscampagne was met name gericht op jongeren. Ze had als doel jongeren bewust te maken van de gevaren van alcohol, bijvoorbeeld tijdens het uitgaan.

 

De negatieve gevolgen van drankgebruik werden in de campagne vastgelegd in pakkende beelden en teksten, zoals op dit affiche uit 1997, waarin Jolande, een meisje van 17 jaar oud, spijt betuigt van een avondje stappen waarbij te veel drank in spel was.