home wat is beeldkraken nieuwsbrief contact inloggen
proefles aanvragen module overzicht
Vakgebieden
filters

Vet spijt!

C
CKV |
G
geschiedenis |
M
maatschappijleer |
N
Nederlands

Help!


Je kent vast de adviescolumns wel in tijdschriften, blogs of kranten. Iemand vraagt advies en een deskundige geeft raad. Jullie gaan met de klas zo'n column maken.

 

Kruip in de huid van een radeloze tiener met een dringende vraag over alcohol of drankmisbruik. Schrijf in ongeveer 150 woorden een brief aan 'Dokter Linda' waarin je je probleem uitlegt en haar om raad vraagt.

 

Vouw de brieven twee keer en doe ze in een doosje. Pak daarna allemaal één brief uit de doos. Dit is de brief waarop jij - als Dokter Linda - een hartverwarmend en nuttig advies gaat geven.

 

Allemaal klaar? Lees dan de brieven en adviezen aan elkaar voor. Zijn jullie het eens met de adviezen van Dokter Linda?

Achtergrondinformatie


Door het gebruik van drank voel je je minder geremd en reageer je eerder op impulsen. Je zoekt sneller je grenzen op, waardoor je bijvoorbeeld ineens de sterren van de hemel danst, terwijl je nuchter het liefst met een boog om de dansvloer loopt.

 

Het drinken van alcohol kan ook betekenen dat je de grenzen van jezelf en van anderen overschrijdt. Je gaat bijvoorbeeld sneller op de vuist als er iets lelijks tegen je wordt gezegd of je duikt in bed met iemand die je maar amper kent en eigenlijk helemaal niet zo aantrekkelijk vindt. Deze acties kunnen je later een gevoel van spijt geven.

 

Om jongeren te beschermen tegen de gevolgen van drank hield het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport tussen 1986 en 1998 een alcoholvoorlichtingscampagne genaamd ‘Drank maakt meer kapot dan je lief is.’ Deze campagne werd verspreid met affiches waarin de vraag centraal stond: 'Ben jij sterker dan drank?'

 

De voorlichtingscampagne was met name gericht op jongeren. Ze had als doel jongeren bewust te maken van de gevaren van alcohol, bijvoorbeeld tijdens het uitgaan.

 

De negatieve gevolgen van drankgebruik werden in de campagne vastgelegd in pakkende beelden en teksten, zoals op dit affiche uit 1997, waarin Jolande, een meisje van 17 jaar oud, spijt betuigt van een avondje stappen waarbij te veel drank in spel was.