home wat is beeldkraken nieuwsbrief contact
module overzicht
Vakgebieden
filters

Nieuwe lezers

C
CKV |
G
geschiedenis |
M
maatschappij |
N
Nederlands

Achtergrondinformatie


De krant die je op de foto ziet is Primeur, de eerste krant die zich puur op de jeugd richtte. De krant werd in 1990 in het leven geroepen om jongeren geïnteresseerd te krijgen voor het nieuws, zodat ze later de overstap zouden maken naar een gewoon dagblad.

 

Alle nieuwsartikelen in Primeur waren zo geschreven dat jongeren ze goed konden begrijpen. De makers dachten namelijk dat de jeugd dagbladen als de Telegraaf, de NRC en de Volkskrant liet liggen omdat ze het taalgebruik in die kranten veel te ingewikkeld vond. Ze verwachtten dat ze jongeren aan het lezen konden krijgen door het gewone nieuws in vlotte, eenvoudige taal te vertellen.

 

Primeur verscheen één keer per week en werd algauw gelezen door een groep trouwe fans. Deze groep was echter veel kleiner dan de uitgever had gehoopt. De verkoopcijfers waren zelfs zo laag dat de krant na een jaar bijna werd opgeheven. Toen de krant na twee jaar nog steeds te weinig lezers had, werd een reddingspoging ondernomen om de jongerenkrant te laten voortbestaan.

 

Een grote uitgever besloot de krant elke week als aparte bijlage gratis mee te sturen bij een aantal dagbladen voor volwassenen. De bedoeling was dat de kinderen de Primeur zouden lezen, maar vaak wisten zij niet eens dat er een aparte krant voor hen was meegezonden. Ze lieten de krant ongelezen liggen, druk als ze waren met sport, uitgaan en school.

 

Het doel van Primeur om jongeren geïnteresseerd te krijgen voor het nieuws werd dus niet gehaald en daarom besloot de uitgever in 1998 te stoppen met de krant. Het duurde toen nog tot 2003 voordat een andere uitgever opnieuw probeerde een jongerenkrant uit te brengen. In dat jaar ging Kidsweek van start, gevolgd door 7Days in 2009. Deze kranten bestaan nog steeds.