Het thema voor de Kinderboekenweek is dit jaar ‘En toen?’ Kinderen kunnen aan de hand van spannende en leerzame boeken een sprong maken in de tijd. In dit blog laten we je zien welke lesmodules van Beeldkraken aansluiten bij de thematitels van de bovenbouw. Zo kun je nog meer halen uit de thematitels én een makkelijke koppeling maken naar andere vakken, zoals mediawijsheid en geschiedenis.
THEMATITELS GROEP 5&6
Kasteel in zicht! – Ida Schuurman & Irene Goede
Met het boek ‘Kasteel in zicht!’ komen je leerlingen veel te weten over een aantal kastelen in Nederland en Vlaanderen: van Slot Loevestein en Kasteel Hoensbroek tot het Kasteel van Gaasbeek en het Gravensteen.
De lesmodule ‘Een slimme list’ gaat helemaal over de beroemde ontsnapping van Hugo de Groot uit Slot Loevestein. Kraak met de klas de prent die over de ontsnapping. Maak daarna een stripverhaal met de klas, speel het spel ‘Ik heb een boekenkist en neem mee…’ of kies één van de andere verwerkingsopdrachten.
Buiten is het oorlog – Janny van der Molen & Martijn van der Linden
‘Buiten is het oorlog’ gaat over het leven van Anne Frank en de Tweede Wereldoorlog.
Hoe weinig vrijheid mensen in deze periode hadden, kun je ook aan je klas laten zien door de de lesmodule ‘Luister je mee?’ te behandelen. Kinderen leren in de module meer over Radio Oranje.
Praat eerst met de kinderen over wat ze zien op de afbeelding door de vragen bij Intro te gebruiken. Vervolgens kun je een verwerkings- of verdiepingsopdrachten kiezen, bijvoorbeeld één waarbij kinderen een kruiswoordpuzzel maken of een verzetsgedichtje schrijven.
Alle hens! – Divers & Harmen van Straaten
Alle hens! is een prachtig boek voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van de Nederlandse zeevaart. De kinderboekenauteurs schetsen in zeventien verhalen een beeld van vaderlandse helden als Piet Hein, Van Speyk, Karel Doorman en Michiel de Ruyter.
Over deze laatste zeevaarder gaat de lesmodule ‘Geen zee te hoog‘. Leer kinderen om begrijpend te kijken door de vragen bij Intro te bespreken. Daarna kunnen ze als verwerkingsopdracht bijvoorbeeld het paspoort van Michiel de Ruyter verder invullen, of een statig portret maken.
De zee kwam door de brievenbus – Selma Noort
Leerlingen zitten tot het einde van het verhaal op het puntje van hun stoel, want ‘De zee kwam door de brievenbus’ is spannend tot de laatste bladzijde.
Beeldkraken heeft een activerende lesmodule over de watersnoodramp van 1953, getiteld ‘Woest water‘. Kijk samen naar de afbeelding over de watersnoodramp en laat leerlingen vertellen wat ze zien. Kies daarna een geschikte verwerkings- of verdiepingsopdracht, zoals de opdracht ‘vee‘ of ‘overstroomjournaal.’
Professor Kleinbrein. De Romeinen – Sarah Devos & Heleen Brulot
Professor Kleinbrein vertelt je leerlingen alles wat ze willen weten over de Romeinen: van de vele veldslagen tot het dagelijkse leven en van de grote keizers tot de gladiatoren.
De lesmodule ‘Een legendarische opstand‘ sluit goed aan bij dit grappige, leerzame boek. In deze lesmodule leren leerlingen meer over de Romeinen en de Bataven. Na het bespreken van de afbeelding kunnen leerlingen aan de slag met een verwerkingsopdracht. Bijvoorbeeld het beantwoorden van de vragen bij een video van Asterix en Obelix of het leren van Romeinse cijfers.
THEMATITELS GROEP 7 & 8
Piratenzoon – Rob Ruggenberg
Piratenzoon is een historische jeugdroman van Rob Ruggenberg. Het boek speelt zich af in het begin van de 17de eeuw, tijdens de Tachtigjarige Oorlog.
Een ander verhaal uit deze periode dat je leerlingen zeker zal aanspreken, is het verhaal van Kenau. Open de lesmodule ‘Haarlemse heldin‘ en behandel het verhaal over haar heldhaftige optreden tijdens het beleg van Haarlem. Probeer de afbeelding te kraken aan de hand van de vragen bij Intro. Kies vervolgens een passende verwerkings- of verdiepingsopdracht.
De duik – Sjoerd Kuyper
In het boek duiken Roly en zijn vader terug in de geschiedenis, naar een tijd waarin mensen heel anders dachten over iemands huidskleur. Ook in Zuid-Afrika is lange tijd verschil geweest tussen mensen met een donkere en lichte huidskleur. De lesmodule ‘De kleur bepaalt‘ gaat over de apartheid in Zuid-Afrika. Bekijk eerst samen de afbeelding. Kies daarna een passende verwerkingsopdracht uit voor je klas. Zo kunnen leerlingen bijvoorbeeld in een groepje praten over discriminatie, een affiche ontwerpen voor Amnesty International of het spel ‘verboden woord’ spelen.
Brons – Linda Dielemans & Sanne te Loo
Het boek ‘Brons’ gaat, zoals de titel al doet vermoeden, over de bronstijd. Wil je met je klas de periode die hieraan vooraf ging bespreken, dan kun je dit doen met de lesmodule ‘Overleven in de wildernis‘.
Bij deze lesmodule vind je verschillende creatieve verwerkingsopdrachten, zoals het maken van een eigen grotschildering en het bedenken van een oer-maaltijd. Natuurlijk begin je de les met een een kwartiertje begrijpend kijken naar de schoolplaat over de prehistorie!
Alleen beer mocht mee – Vivian den Hollander
Het boek ‘Alleen beer mocht mee’ gaat over Trudi, die met haar ouders, broer en zussen in Nederlands-Indië woont. Zij heeft er een heerlijk leven, in het huis met de grote tuin aan zee. Maar daar komt abrupt een einde aan wanneer de Tweede Wereldoorlog uitbreekt en de Japanners Indië aanvallen.
Beeldkraken heeft een aantal lesmodules die goed aansluiten bij het thema van het boek, waaronder ‘Een nieuw wapen‘ en ‘Heimwee‘. De eerste module gaat over de Nederlands-Indië in oorlogstijd, de tweede over de aankomst van Indische Nederlanders in Nederland na 1949.
MEER?
Ben je op zoek naar een lesmodule bij een ander (geschiedenis) thema? Ga naar www.beeldkraken.nl en lees hier hoe je een passende lesmodule vindt.
Reacties door Ellen van Gasteren